Dyskutowano o potrzebach Centrum Pomocy Medycznej, jak z perspektywy ponad miesiąca działalności Centrum przedstawia się dzisiejsza wiedza na temat aktualnych potrzeb związanych z działalnością Centrum. W trakcie dyskusji panelowej przedstawiono praktyczne aspekty związane z udzielaną pomocą, jak rodzaj i zakres niezbędnych zasobów kadrowych i materiałowych, priorytetowe potrzeby medyczne oraz propozycje ich możliwie najlepszego zaspokojenia. Debata była ważnym wydarzeniem dla wszystkich zainteresowanych tematyką pomocy medycznej dla uchodźców i stanowiła okazję do wymiany doświadczeń związanych z szeroko pojętą tematyką kryzysu migracyjnego.
Wykłady wprowadzające do debaty wygłosili:
gen. broni prof. Grzegorz Gielerak – dyrektor WIM-PIB, „Centrum Pomocy Medycznej dla uchodźców – niekonwencjonalny element wsparcia krajowego systemu ochrony zdrowia w warunkach kryzysu migracyjnego”.
mjr lek. Bartłomiej Gawron – kierownik CPM w WIM-PIB, „Jak skutecznie i efektywnie organizować pomoc medyczną dla uchodźców – wstępne wnioski z działalności Centrum”.
Po wysłuchaniu prelekcji odbył się panel dyskusyjny, do którego zaproszeni zostali:
gen. broni prof. Grzegorz Gielerak – Dyrektor Wojskowego Instytutu Medycznego – Państwowego Instytutu Badawczego, moderator
dr Jacek Siewiera – Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego
płk dr Artur Bachta – Komendant Centralnego Szpitala Klinicznego Ministerstwa Obrony Narodowej Wojskowego Instytutu Medycznego – Państwowego Instytutu Badawczego
dr Ahmad Saleh Qwaider Sbaihat, dr Omar Abdelqader Abdelrahman Alissa przedstawiciel wojskowej służby zdrowia Haszymidzkiego Królestwa Jordanii
płk lek. Emil Lisiak – przedstawiciel Departamentu Wojskowej Służby Zdrowia Ministerstwa Obrony Narodowej
dr Arkadiusz Kosowski – Dyrektor Departamentu ds. Służb Mundurowych Narodowego Funduszu Zdrowia
przedstawiciel pacjentów korzystających z usług Centrum Pomocy Medycznej dla Uchodźców
Dyskutowano na temat:
Kryzysu migracyjnego, w jakim uczestniczymy, któremu aktywnie przeciwdziała Polska. Powszechnie znane i doceniane jest zaangażowanie Pana Prezydenta Andrzeja Dudy oraz Pierwszej Damy – Agaty Kornhauser-Dudy w przeciwdziałanie skutkom wojny na Ukrainie.
Praktycznych doświadczeń z realizacji projektu z perspektywy Resortu Obrony Narodowej. Czy biorąc pod uwagę doświadczenia „kryzysu na granicy” rozwiązanie typu CPM jest brane pod uwagę jako jedno z resortowych narzędzi przeciwdziałania skutkom oddziaływań typu agresja podprogowa lub proxy war w domenie bezpieczeństwo zdrowotne?
Jak z perspektywy płatnika prezentują się pierwsze wyniki projektu.
Opracowania oraz praktycznego wdrożenia w ramach krajowego systemu ochrony zdrowia nowych rozwiązań organizacyjnych dotyczących ambulatoryjnej opieki medycznej, gwarantujących imigrantom z Ukrainy dostęp do opieki medycznej w stopniu i zakresie odpowiadającym ich statusowi zdrowia – związanego z nim ryzyka, bieżącym potrzebom.
Jakie praktyczne doświadczenia z realizacji projektu widzi Resort Obrony Narodowej. Czy biorąc pod uwagę doświadczenia „kryzysu na granicy” rozwiązanie typu CPM jest brane pod uwagę jako jedno z resortowych narzędzi przeciwdziałania skutkom oddziaływań typu agresja podprogowa lub proxy war w domenie bezpieczeństwo zdrowotne?
Jak z perspektywy płatnika prezentują się pierwsze wyniki projektu. Innym celem projektu jest cyt.: „Utrzymanie jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce przy jednoczesnym dążeniu do poprawy koszt-efektywności systemu zabezpieczenia medycznego potrzeb medycznych wczesnego etapu masowej imigracji”.
Czy biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenia Haszymidzkiego Królestwa Jordanii związane z napływem uchodźców jest możliwość umiędzynarodowienia wyników projektu CPM?
Czy stosowane rozwiązania gwarantują lepsze zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych niż funkcjonujące na co dzień struktury systemu ochrony zdrowia? Jakie elementy organizacji opieki, obsługi CPM zasługują na szczególną uwagę z perspektywy potrzeb i doświadczeń pacjenta – uchodźcy?
Prowadząca: Małgorzata Złotkowska
Zdjęcia: Tomasz Zaborowski