Przejdź do menu Przejdź do treści

Jesteśmy 2-osobowym zespołem zajmującym się ochroną danych osobowych w Wojskowym Instytucie Medycznym – Państwowym Instytucie Badawczym,  mgr inż. Maciej Tracz – Inspektor Ochrony Danych oraz mgr Mateusz Adamiec – Inspektor. Chcielibyśmy cyklicznie przybliżyć Państwu ciekawe informacje dotyczące RODO.

 

 

Wakacje to moment, kiedy odpoczywamy i ładujemy energię. W tym okresie staramy się niczym nie przejmować cieszyć się tylko wolnym czasem. Nawet w wakacje należy pamiętać o RODO (ochronie danych osobowych) i zdrowym rozsądku. Chcielibyśmy przedstawić Państwu kilka porad związanych z RODO na wakacjach.

 


MELDUJĘ, ŻE DOTARLIŚMY DO HOTELU

 


Hotel może żądać od swojego gościa podania jedynie takich danych osobowych, które są niezbędne do świadczenia i rozliczenia oferowanej usługi (art. 6 ust. 1  lit. b oraz c RODO). Pozyskanie danych możliwe jest również w innych celach np. dochodzenia ewentualnych roszczeń z tytułu kradzieży bądź wyrządzenia innej szkody (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), dodatkowo za zgodą w celach marketingowych (art. 6 ust. 1  lit. a RODO)., etc.  Przetwarzanie danych przez Hotel może mieć więc różne podstawy prawne.

Hotel nie ma natomiast prawa zbierać dodatkowych danych np. informacji o celu i czasie pobytu naszej podróży w danym miejscu (art.5 ust. 1 lit. b i c RODO).

 


Często występują sytuację, w których nasze dane osobowe mogą być zagrożone np. gdy recepcjonista, by nie narażać nas na zbyt długie oczekiwanie związane z dopełnieniem formalności z ciężkimi walizkami, proponuje byśmy zostawili w recepcji dokument tożsamości i odebrali go później. Przetrzymywanie cudzego dowodu osobistego lub innego dokumentu może być nie tylko dla nas ryzykowne, ale też jest niezgodne z prawem (art. 79 ust. 2 Ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 671 z późn. zm.). Kopiowanie (kserowanie lub skanowanie) całego dowodu osobistego przez hotel lub paszportu jest nieuprawnione. Dokumenty te zawierają więcej danych, niż jest to niezbędne do świadczenia i rozliczenia usługi.

 


Podczas pobytu w hotelu warto także pamiętać, by nie zostawiać w pokoju hotelowym przedmiotów zawierających różne dotyczące nas informacje, jak. np. aparaty fotograficzne, smartfony, laptopy, bowiem. dostęp do pokoju mają również osoby postronne. Te należące do obsługi hotelowej są z reguły godne zaufania, ale podczas np. sprzątania może dostać się do pokoju ktoś przypadkowy. W przypadku kradzieży takich nośników informacji może dojść do utraty wielu danych, które wolelibyśmy utrzymać w tajemnicy. Bezpieczniej będzie zatem skorzystać z hotelowego sejfu.

 


CHCĘ COŚ WYPOŻYCZYĆ I SPĘDZIĆ CZAS AKTYWNIE!

 


Doskonale wiemy, że wypożyczalnie sprzętu wodnego czy też zwanego rekreacyjnego często proszą o pozostawienie dokumentu w zastaw. Zalecamy jednak ostrożność, ponieważ godzina to wystarczająco długo aby ktoś z wypożyczalni wziął dowód i zrobił jego kopię lub wykorzystał przygotowaną „nakładkę” na dowód osobisty. Nasze dane mogą dalej posłużyć np. w celu zrobienia zakupów przez Internet, zaciągnięcia pożyczki lub do zawrcia umowy z operatorami telefonii komórkowej, podszycia się pod nas lub nawet przejęcia social mediów.

 


Chcemy przypomnieć, że nikt zgodnie z prawem nie może od nas wymagać, byśmy zostawili dokument tożsamości (np.: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy) w zastaw na przykład za wypożyczony sprzęt. W celu dochodzenia przez przedsiębiorcę ewentualnych roszczeń z tytułu kradzieży wypożyczonej rzeczy wystarczające będzie spisanie potrzebnych do identyfikacji naszych danych, takich jak imię, nazwisko i adres zamieszkania i numer dowodu osobistego. Usługodawca może także zapewnić sobie inny sposób zabezpieczenia się przed nieuczciwymi klientami, jak np. pozostawienie kaucji.

Praktyka żądania dowodu osobistego w zastaw w istotny sposób narusza także ustawę o ochronie danych osobowych, bowiem podmiot, który ją stosuje, pozyskuje zbyt wiele naszych danych osobowych, do których przetwarzania nie jest uprawniony (art. 107 ust. 1 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1781).

 


CHWALĘ SIĘ, JAK TU PRZEPIĘKNIE….

 


Jak dobrze wiemy wiele osób lubi chwalić się swoim urlopem w mediach społecznościowych, jednak nie jest to dobra praktyka dla naszego bezpieczeństwa, gdyż takie zachowanie w czasie rzeczywistym to sygnał dla złodziei. Nie zamieszczajmy informacji w Internecie dokąd i na jak długo wyjechaliśmy i że nie ma nas w domu. Również osoby trzecie mogą sobie nie życzyć, aby ich wizerunek znajdował się w sieci. Pamiętajmy, że publikując informacje o innych osobach, możemy nieświadomie narazić je na szkody osobiste nie zdając sobie z tego sprawy. Zatem przed wrzuceniem zdjęcia do sieci zapytajmy osobę o zgodę nawet, jeżeli jest to osoba bliska. W przeciwnym przypadku możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności za naruszenie dóbr osobistych (art. 24 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.).

 


DARMOWE Wi-Fi, WIADOMOŚCI PRZY PORANNEJ KAWIE…

 


Skoro jesteśmy przy temacie Internetu należy wspomnieć o sieciach Wi-Fi. Przyjemnie jest siedząc przy kawie czytać najnowsze wiadomości publikowane w naszym ulubionym internetowym portalu informacyjnym czy też posty na portalach społecznościowych od naszych znajomych. Musimy pamiętać o potencjalnych zagrożeniach związanych z siecią publiczną, które na nas czekają. Zastanówcie się jednak nad tym, czy warto jest ryzykować korzystając z takiej otwartej sieci WiFi. Narażasz się, że obca osoba podejrzy zawartość Twojego telefonu lub przejmie nad nim kontrolę. Nie narażajmy się niepotrzebnie i korzystajmy tylko i wyłącznie z własnej sieci lub zaufanych punktów dostępowych.

 

 

GDZIE MÓJ TELEFON?! MUSIMY GO ZNALEŹĆ…

 

Zgubiony lub skradziony telefon to niestety częste przypadki na wakacjach, cieszymy się chwilą i ekscytujemy wyjazdem, gdy nagle orientujemy się, że nie mamy telefonu. Z tego względu należy pamiętać o tym, aby odpowiednio zabezpieczyć sprzęt. Pamiętajmy i miejmy świadomość jakiego rodzaje dane przechowujemy na urządzeniu. Należy zatem skonfigurować odpowiednio system blokowania dostępu do telefonu, sprawdzić czy mamy dostępną opcję lokalizacji telefonu oraz postarać się zabezpieczyć telefon poprzez możliwość zdalnego jego resetowania. Oczywiście, aby nie utracić danych warto jest tworzyć ich kopie zapasowe. Również należy uważać na tych, których prosimy o zrobienie zdjęcia bo nigdy nie wiadomo na kogo trafimy i czy nasz telefon nie zostanie skradziony. Dobrym rozwiązaniem jest szyfrowanie telefonu i karty pamięci. W sytuacji przejęcia telefonu nawet, jeżeli karta zostanie wyjęta i podłączona do komputera nie ma możliwości odczytania jej zawartości.

 

 

Jeżeli mają Państwa pytania związane z ochroną danych zapraszamy do kontaktu mailowego: ochrona.danych@wim.mil.pl lub telefonicznego: 261 816 912.