Przejdź do menu Przejdź do treści
Szpitalny Oddział Ratunkowy

Pytania dotyczące SOR

Szpitalny oddział ratunkowy, tzw. SOR, to specjalnie wydzielona jednostka organizacyjna szpitala. W której personel medyczny udziela świadczeń zdrowotnych osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Każda osoba zgłaszająca się na SOR powinna zostać przyjęta, bez znaczenia czy zgłosiła się sama czy została przywieziona przez zespół ratownictwa medycznego. SOR, nie może odmówić udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowej pomocy medycznej ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.

 

O kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia na SOR ale stan zdrowia, który weryfikuje personel medyczny.

Na Szpitalny Oddział Ratunkowy powinny zgłaszać się tylko osoby w sytuacji stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia.

Do takich sytuacji zaliczamy wszystkie wydarzenia zdrowotne objawiające się nagłym pogorszeniem zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała czy też utrata życia (np. takie objawy jak napad drgawek, nagły silny ból brzucha, krwawienie z przewodu pokarmowego, silne krwawienie z dróg rodnych lub dróg moczowych, uraz lub zatrucie).Osoby z wymienionymi zagrożeniami wymagają natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych oraz leczenia.

W Szpitalnym Oddziale Ratunkowym ocena, czy w danej sytuacji u pacjenta wystąpił stan nagły, należy wyłącznie do lekarza udzielającego świadczenia zdrowotnego.

Udzielanie świadczeń zdrowotnych na SOR polega na wstępnej diagnostyce oraz podjęciu leczenia w zakresie niezbędnym dla stabilizacji funkcji życiowych osób, które znajdują się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Wizyta na SOR nie zastępuje świadczeń udzielanych przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej czy też lekarza poradni specjalistycznej.

System pomocy jest tak zorganizowany, aby zapewnić pacjentowi niezbędną pomoc w odpowiednim czasie. Zgłaszające się do SOR osoby są przyjmowane przez pielęgniarkę lub ratownika medycznego na tak zwany TRIAGE/TRIAŻ. Jest to system według którego pracownicy medyczni na podstawie wywiadu i pomiarów parametrów życiowych określają potrzebę i stopień pilności udzielenia pomocy, kwalifikując pacjenta do pięciu kategorii oznaczonych kolorem.

 

Kolor czerwony – pomoc natychmiastowa. Pacjenci wymagający natychmiastowej stabilizacji podstawowych czynności życiowych, będący w bezpośrednim stanie zagrożenia życia.

Kolor pomarańczowy – pomoc bardzo pilna. Czas oczekiwania na badanie do 10 minut – pacjenci z wysokim ryzykiem bezpośredniego zagrożenia życia.

Kolor żółty – pomoc pilna. Czas oczekiwania na badanie do 60 minut.

Kolor zielony – pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 120 minut.

Kolor niebieski – pomoc odroczona. Czas oczekiwania na badanie do 240 minut.

 

Po wykonaniu czynności TRIAGE pielęgniarka/ratownik medyczny przekazują Kartę segregacji medycznej lekarzowi dyżurnemu SOR.

 

Lekarz dyżurny SOR odbierając kartę wpisuje na niej godzinę rozpoczęcia badania pacjenta. W czasie oczekiwania pacjenta na badanie lekarskie, pielęgniarka/ratownik medyczny odpowiedzialni za TRIAGE pełnią nadzór nad stanem zdrowia poszczególnych pacjentów i ewentualnie korygują stopień pilności wstępnego badania lekarskiego /reTRIAGE/ nie rzadziej niż co 90 min.

Pacjenci po przydzieleniu odpowiedniej kategorii są przyjmowani w odpowiedniej kolejności przez lekarzy.

Po zdiagnozowaniu pacjenta oraz ustabilizowaniu jego funkcji życiowych jest on wypisywany lub – jeśli wymaga dalszego leczenia – przekazywany do oddziału, który zajmuje się leczeniem danej jednostki chorobowej. Natomiast, gdy zachodzi potrzeba leczenia pacjenta w innej specjalistycznej placówce medycznej, szpitalny oddział ratunkowy powinien zapewnić pacjentowi transport sanitarny do tej placówki.

Lekarz po zbadaniu pacjenta decyduje, czy przysługuje mu zwolnienie lekarskie, skierowanie na badania lub skierowanie do poradni specjalistycznej.

Takie dokumenty może wystawić wyłącznie ten lekarz, który dokonał oceny zdrowia pacjenta. Dlatego, jeśli lekarz SOR lub NiŚOZ widzi wskazania do wystawienia zwolnienia L4 i został do tego upoważniony przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, automatycznie jego obowiązkiem jest wystawienie takiego zaświadczenia.

Nieuprawnione jest odsyłanie pacjentów po zwolnienie do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarze upoważnieni przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do wydawania zaświadczeń są zobowiązani do przestrzegania zasad dotyczących orzekania o czasowej niezdolności do pracy i wykonywania obowiązków wynikających z ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

  1. Odbyć wizyty kontrolnej związanej z wcześniej rozpoczętym leczeniem
  2. Otrzymać rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia
  3. Otrzymać recepty na stosowane stałe leki w związku ze schorzeniem przewlekłym

Każdy podmiot leczniczy, który udziela świadczeń zdrowotnych ma obowiązek informować pacjentów o zasadach, jakie funkcjonują w tej placówce. W formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym np. na drzwiach wejściowych lub tablicy informacyjnej powinny znaleźć się m.in. informacje dotyczące tego jakie świadczenia zdrowotne oraz w jakim zakresie są udzielane przez ten podmiot. Więcej informacji o przyjęciach na SOR: Kiedy zgłosić się na szpitalny oddział ratunkowy (SOR) a kiedy skorzystać z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)? – Rzecznik Praw Pacjenta – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

OGÓLNE ZASADY SYSTEMU WSTĘPNEJ SEGREGACJI MEDYCZNEJ PACJENTÓW (TRIAGE/TRIAŻ) W SOR

 

 

Triage (Triaż) – jest systemem zarządzania ryzykiem medycznym towarzyszącym pracy oddziałów ratunkowych, służącym bezpiecznemu podziałowi i przepływowi pacjentów w sytuacji przepełnienia oddziału.

 

 

System jest tak zorganizowany, aby zapewnić pacjentowi niezbędną pomoc w odpowiednim czasie.

Każdej grupie pacjentów nadano kolor, do którego jest przypisany maksymalny czas, w jakim powinien nastąpić kontakt z lekarzem diagnozującym.

O kolejności zaopatrzenia pacjentów nie decyduje jego czas zgłoszenia się/przybycia do SOR, ale jego stan kliniczny i stopień zagrożenia życia i zdrowia.

 

O kolejności zaopatrzenia pacjentów decyduje personel medyczny SOR.

 

Po zgłoszeniu się pacjenta do SOR pielęgniarka/ratownik medyczny koordynująca/y TRIAGE określają potrzebę i stopień pilności udzielenia pomocy, kwalifikując pacjenta do pięciu kategorii oznaczonych kolorem:

 

CZERWONY – pomoc natychmiastowa – pacjenci wymagający natychmiastowej stabilizacji podstawowych czynności życiowych, będący w bezpośrednim stanie zagrożenia życia:

pacjenci z urazem wielonarządowym,

pacjenci po upadku z wysokości,

pacjenci nieprzytomni,

pacjenci we wstrząsie różnego typu, z drgawkami, z niedrożnością dróg oddechowych, z zatrzymaniem akcji serca lub zaburzeniami rytmu serca bezpośrednio zagrażającymi życiu pacjenta,

pacjenci z urazami głowy i zaburzeniami świadomości,

pacjenci z oparzeniami twarzy, szyi, krocza, pośladków i oparzeniami dróg oddechowych,

pacjenci po urazach drążących głowy, szyi, klatki piersiowej, tułowia,

noworodki z zaburzeniami oddychania i krążenia, z saturacją < 95%, z tętnem <120/min.

noworodki z gorączką > 38°C.

pacjenci będący w hipotermii głębokiej (< 30°C).

 

 

POMARAŃCZOWY – pomoc bardzo pilna, czas oczekiwania na badanie do 10 minut – pacjenci z wysokim ryzykiem bezpośredniego zagrożenia życia:

pacjenci niestabilni hemodynamicznie,

pacjenci z bardzo silnym bólem i towarzyszącymi zaburzeniami wegetatywnymi, pacjenci z wysoką gorączką >39°C,

pacjenci z krwotokami zagrażającemu życiu,

pacjenci z dużą dusznością i obniżoną saturacją,

pacjenci z zaburzeniami świadomości,

pacjenci po zatruciach lekami lub związkami chemicznymi,

pacjenci z dużym odwodnieniem,

dzieci z masą ciała < 10 kg i z oparzeniem >10% pow. ciała,

dzieci z otwartymi złamaniami,

dzieci z dużymi zranieniami,

złamania uda i miednicy,

obrażenia kręgosłupa,

pacjenci z rozległymi oparzeniami > 15% powierzchni ciała,

masywne obrażenia tkanek miękkich,

otwarte uszkodzenia stawów, amputacje urazowe,

pacjent z bólem w klatce piersiowej,

astma -zaostrzenie objawów,

cukrzyca – zaostrzenie objawów,

pacjenci będący w hipotermii o średnim nasileniu (30-32°C).

 

 

ŻÓŁTY – pomoc pilna, czas oczekiwana na badanie do 60 minut:

pacjenci stabilni hemodynamicznie i oddechowo, wymagający rozszerzonej diagnostyki i leczenia.

noworodki i niemowlęta z problemem medycznym – bez zaburzeń krążenia i oddychania,

pacjenci z lekką dusznością bez zaburzeń saturacji, z gorączką do 38°C, z bólami o różnym umiejscowieniu, bez zaburzeń wegetatywnych,

pacjenci z pojedynczymi złamaniami,

pacjenci ze średnim i lekkim odwodnieniem,

odmrożenia,

pacjenci będący w hipotermii umiarkowanej (32-35°C),

pacjenci z połkniętym ciałem obcym bez cech duszności czy krztuszenia w wywiadzie.

 

 

ZIELONY – pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 120 min.:

pacjenci wydolni krążeniowo i oddechowo wymagający podstawowej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej,

pacjenci z drobnymi urazami,

pacjenci z kaszlem, bez cech duszności,

pacjenci z objawami infekcji dróg moczowych, oddechowych – z temperaturą ciała < 38°C,

pacjenci z bólem ucha,

pacjenci z objawami zapalenia spojówek,

pacjenci z wywiadem przewlekłych dolegliwości bólowych głowy, brzucha, bez cech zaostrzenia dolegliwości,

pacjenci z przewlekłymi zmianami alergicznymi skóry bez cech zaostrzenia dolegliwości.

 

 

NIEBIESKI – pomoc odroczona, czas oczekiwania na badanie do 240 min.:

pacjenci wydolni krążeniowo i oddechowo nie wymagający podstawowej diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej,

pacjenci nie zgłaszający dolegliwości w przebiegu leczonych chorób przewlekłych,

pacjenci posiadający skierowanie do szpitala o terminie dłuższym niż 7 dni.

 

 

OPIS POSTĘPOWANIA:

 

1. Pielęgniarka/ratownik medyczny oceniają stan pacjenta i określają stopień pilności badania lekarskiego na podstawie:

 

– wywiadu, wzrokowej oceny pacjenta, wykonanych pomiarów parametrów życiowych,

 

– w zależności od stwierdzonego problemu medycznego: wykonania pomiaru temperatury ciała, ciśnienia tętniczego, tętna, saturacji, EKG, liczby oddechów, glikemii, wagi ciała, skali świadomości Glasgow, skali bólu.

 

2. Powyższe czynności dokumentują w Karcie segregacji medycznej.

 

3. Pielęgniarka/ratownik medyczny odpowiedzialni za TRIAGE informują pacjenta lub jego rodziców/opiekunów/przedstawiciela ustawowego o i maksymalnym czasie oczekiwania na badanie lekarskie.

 

4.W przypadku zakwalifikowania pacjenta do kategorii zielonej lub niebieskiej pielęgniarka/ratownik medyczny odpowiedzialni za TRIAGE informują pacjenta lub jego rodziców/opiekunów/przedstawiciela ustawowego o ewentualnej możliwościzgłoszenia się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej albo do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (od poniedziałku do piątku w godz. 18.00- 8.00 dnia następnego oraz całodobowo od godz. 8.00 w soboty, niedziele i inne dni wolne od pracy).

 

5. Po dokonaniu rejestracji pacjenta w systemie elektronicznym (- pielęgniarka/ratownik medyczny odpowiedzialni za TRIAGE przekazują bezpośrednio lekarzowi informację o pacjencie i ustalonym stopniu pilności badania.

 

6.W wykonaniu czynności TRIAGE pielęgniarka/ratownik medyczny przekazuje Kartę segregacji medycznej lekarzowi dyżurnemu SOR.

 

7.Lekarz dyżurny SOR odbierając kartę wpisuje godzinę rozpoczęcia badania pacjenta.

 

8.W czasie oczekiwania pacjenta na badanie lekarskie, pielęgniarka/ratownik medyczny odpowiedzialni za triage pełnią nadzór nad stanem zdrowia poszczególnych pacjentów i ewentualnie korygują stopień pilności wstępnego badania lekarskiego /reTRIAGE/ nie rzadziej niż co 90 min.

 

9.Każdy pacjent zarejestrowany w SOR zostanie zaopatrzony przez personel medyczny zgodnie z przydzielonym priorytetem.

Zasady funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego WIM-PIB

 

Zasady funkcjonowania Szpitalnego Oddziału Ratunkowego Wojskowego Instytutu Medycznego określa Zarządzenia nr 94/2021 Dyrektora Wojskowego Instytutu Medycznego z dnia 17 lipca 2021 w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym WIM.